Het Paleodieet, ofwel oer-voeding

Het Paleodieet ofwel oer-voeding

Het paleodieet gaat ervan uit dat ons spijsverteringskanaal niet (goed) is ingesteld op de voeding die we in deze moderne tijd eten. Nu weten wij wel dat koek, snoep, chips, taart, kant- en klaar maaltijden etc.. … niet zo gezond zijn, maar de principes van oer-voeding gaan verder terug. Zover terug als het paleolithisch tijdperk, meer dan 10.000 jaar geleden! Dat is vóór de landbouw en de veeteelt zijn intrede nam.

Wat u dan eet?
Vlees, vis, ei, groente, fruit, noten, zaden, bollen & knollen, oliën, kokos
Liefst biologisch (dynamisch) want pesticiden, herbiciden, fungiciden, groeimiddelen, hormonen en antibiotica waren er 10.000 jaar geleden ook niet.

Wat u dan niet eet?
Granen*, rijst, aardappelen, soja (tofu), mais en zuivel
* tarwe, rogge, gerst, gierst, spelt, kamut, haver,  amaranth, …

Vanuit mijn voedingsachtergrond heb ik hier toch wel een beetje moeite mee. Eerder zijn er al hele productgroepen in de ban gedaan waarbij later bleek dat dit toch niet zo gezond was. Enigszins beperkend is het zeker en dogmatisch met voeding om gaan heeft ook mijn voorkeur niet.

Geen enkel voedingsmiddel is per definitie goed of slecht voor iedereen. Wij reageren allemaal verschillend op voeding en verteren onze voeding ook allemaal verschillend. Toch is het wel opvallend dat veel van de voedingsmiddelen die geen oer-voeding zijn (tarwe, soja, tofu, maïsmeel, melk…) wel erg vaak rood of geel test in het Asyra systeem.

Van tarwe weet ik dat dit onder meer komt omdat de hedendaagse tarwe zo veredeld is dat er zelfs geen insecten meer op een schoof landen; zij zien de tarwe niet meer als deel van de natuur. Van soja weet ik dat het stoffen bevat die veel mensen niet (goed) kunnen afbreken. En inderdaad, de mens is het enige natuurwezen dat na zijn zoogtijd melk blijft drinken…En ja, welvaartsziekten en auto-immuunziekten nemen nog steeds fors toe…

Al met al interessant genoeg om hier niet zomaar aan voorbij te gaan.

Heeft u last van:
• verminderde energie
• allergieën
• uw spijsvertering (opgeblazen gevoel, winderigheid, obstipatie, diarree, buikpijn, krampen)

Of heeft u:
• een chronische aandoening
• een auto-immuun verstoring

Dan is het wellicht zinvol om eens te zien of dit dieet u helpt. De Asyra kan dit feilloos testen en in combinatie met een behandeling voor verrassende resultaten zorgen.

Wilt u teruggebeld worden voor wat meer informatie, of wilt u direct een afspraak maken?

Meer lezen?

www.hetpaleodieet.nl
www.thepaleodiet.com
www.oergondischgenieten.nl

Of ga gelijk aan de slag gaan met het prachtige kookboek Oergondisch genieten van Ria Penders & Yvonne van Stigt.
ISBN 978 90 817728 1 5

 

Toevoeging op dit artikel
21 maart 2013

Ontbijt suggesties:

Warm:

Pap!
Men neme:
kruiselings / afgewisseld:

kokosmelk – rijstdrank – rijstdrank met kokos – water – haverdrank
met
quinoa – boekweit – rijst – havermout  (deze zijn glutenvrij)
met
rozijnen – gedroogde/verse vijgen – dadels – gedroogde/verse abrikozen – cranberries – goji bessen
met
gemengde noten – pecan noten – losse noten naar keuze
met
zonnebloempitten – pompoenpitten – sesamzaad
met
banaan – appel – peer – ananas – mango – etc…
met
kokosvet – sesamolie – walnootolie – roomboter
met
snufje zout – kaneel – kruiden naar keuze…

Het lijkt veel werk, maar na een aantal keer heeft u de slag te pakken. Het kost u dan niet meer dan 15 minuten. Zodra de pap kookt, na een paar minuten, kunt u het vuur laag zetten en in de resterende tijd rustig gaan douchen en aankleden.
“appeltje – eitje”

Gebakken Ei met allerlei groenten

Restje van de avondmaaltijd van gisteren
=> dit klinkt gek, maar in Azië doen ze dit geregeld en neemt u maar van mij aan, het went 😉

 

Koud

Fruit met noten

Smoothy met fruit en groente + een beetje olie of kokosvet

of….geen ontbijt(!)
=> dat hadden ze namelijk in de oertijd ook niet. Dus als u ’s morgens eigenlijk helemaal geen trek heeft blijkt het volgens de nieuwste inzichten helemaal geen probleem te zijn om later in de ochtend te gaan eten. Ook kan het goed zijn om af en toe eens een maaltijd over te slaan. Check eens of u dit überhaupt kunt. Wanneer dit namelijk niet het geval is (hongerklap, duizeligheid, chagrijnig …) kan dit wijzen op insuline resistentie. Het is dan zinvol om een afspraak te maken!