Hulde aan de zon

We worden vaak gewaarschuwd voor de gevaren van overmatig zonnen. Te veel blootstelling aan UVA en UVB straling is niet goed, maar we kunnen ook niet zonder zonlicht. De zon levert ons kostbare vitamine D. In Nederland is er een structureel vitamine D-tekort onder onze bevolking. Op dit moment overlijden er zelfs meer mensen aan een vitamine D-tekort, dan aan huidkanker! Zonnebrandcrème helpt tegen het verbranden, maar door teveel en te snel smeren blocken we alle kostbare vitamine D stralen. Beter is onze huid langzaam te laten wennen aan de zon en zélf een beschermende laag te laten vormen.

Door je tijd in de zon langzaam op te voeren, wordt het huidpigment langzaam maar zeker dikker. Eet daarbij de broodnodige vitamines en mineralen uit groente en fruit om je huid gezond te houden. Ga niet drie uur lang liggen zonnebaden en zeker niet op het heetst van de dag (tussen 11.00 en 15.00 uur).

Zonnebril
Vergeet ook je ogen niet te laten wennen en doe af en toe je zonnebril af. Als je altijd je zonnebril op zet zodra het licht een beetje feller is, wordt je pupil dus nooit meer echt klein en verliest zijn vermogen om zich aan te passen. Door het altijd dragen van een zonnebril, detecteren je ogen bovendien niet het juiste licht, waardoor je lichaam niet de juiste beschermende stoffen aanmaakt.

Nog een paar tips (met dank aan Alexandra van Dam-de Vries van www.foodietasteshop.nl):

Ga je lekker genieten van de zon?
– neem dan een paar worteltjes, rijpe tomaatjes, een watermeloen, wat nootjes, een avocado, water en een parasol mee. Hartstikke vol bètacaroteen, lycopeen, mineralen, vitamines A, D, E en omega-3 vetten, behalve die parasol natuurlijk.
– Vet je in met producten zoals minerale oliën. Die weerkaatsen het zonlicht en zijn vrij van chemicaliën en andere lichaamsvreemde stoffen. Als aftersun kun je kokosolie gebruiken. Verkoelt en voedt je huid.
– En oh ja, als je toch een koelbox bij je hebt… eet pure chocolade, liefst 80% of meer.

Een lijstje van gezonde huidoliën:
Rode frambozenpittenolie factor 28 – 50
Tarwekiemolie factor 20
Wortelzadenolie factor 38 – 40
Avocado olie factor 4 – 10
Olijfolie factor 2 – 8
Amandelolie factor 5
Sesamolie factor 4
Hennepzaadolie factor 6
Kokosolie factor 2 – 8